Globalizarea a început în antichitate: Drumul Mătăsii, prima ”autostradă” globală

de: Andrei Tilimpea
14 03. 2023

Bazele lumii globalizate – cele bune, cele rele și cele urâte – au fost făcute de vechiul Drum al Mătăsii.

Cu secole înaintea navelor de transport de marfă și a telecomunicațiilor, colțurile îndepărtate ale Eurasiei erau legate între ele de o rețea de rute comerciale cunoscută sub numele de Drumul Mătăsii. A existat pentru aproximativ 1.500 de ani din secolul al II-lea î.Hr. până la mijlocul secolului al XV-lea d.Hr. și a devenit o forță extrem de influentă în lumea modernă. La urma urmei, nu doar mărfurile erau transportate de-a lungul acestor rute, ci și ideile, oamenii și bolile.

Ce a fost Drumul Mătăsii?

Conform UNESCO, numele său provine de la textilele luxoase care sunt țesute din fibra proteică a viermilor de mătase, un proces care a fost lansat în China în jurul anului 2700 î.Hr.

China a păstrat mătasea un secret bine păzit timp de mii de ani, condamnând chiar oamenii la moarte dacă dezvăluiau cum să facă mătase unui străin. Cu toate acestea, secretele lor au început să se reverse și cunoștințele despre producția de mătase s-au scurs în India și Japonia.

Bazele inițiale pentru Drumul Mătăsii au fost puse de expansiunea dinastiei Han a Chinei în Asia Centrală în secolul al II-lea î.Hr. Acest lucru a determinat China să trimită un trimis în această parte neexplorată și „neîmblânzită” a lumii pentru a obține informații, precum și pentru a găsi potențiali parteneri comerciali și aliați. Persoana responsabilă de această misiune a fost generalul Zhang Qian care este uneori considerat „pionierul Drumului Mătăsii”.

De asemenea, în această perioadă, în secolul I î.Hr., Imperiul Roman a apărut ca o superputere globală care s-a întâmplat să aibă gust pentru mătase, considerând-o ca pe un accesoriu „exotic” obligatoriu.

Unde era Drumul Mătăsii?

Drumul Mătăsii a constat din numeroase rute care se întindeau din Asia de Est, prin subcontinentul indian, Asia Centrală, Orientul Mijlociu și Africa de Est și se termina în Europa. Numeroasele căi au luat trasee ușor diferite, dar întregul drum s-a întins aproximativ pe aproximativ 6.400 de kilometri.

Acestea au inclus unele terenuri aspre care au fost evitate anterior de călători și meseriași, cum ar fi deșertul Gobi și Munții Pamir. Promisiunea de bogăție a schimbat acest lucru și traseul a început să atragă intermediari și oportuniști, dând în cele din urmă naștere unui lanț de mici așezări și posturi de comerț pe parcurs.

Ce s-a comercializat de-a lungul Drumului Mătăsii?

Mătasea a dat startul rutelor comerciale, dar Asia de Est era, de asemenea, dornică să livreze alte bunuri fine, cum ar fi ceai, coloranți, parfumuri, mirodenii și porțelan. De asemenea, Europa exporta la rândul său mărfuri în Asia, inclusiv lucrări de artă, miere, vin, piei de animale, blană și metale prețioase.

Probabil că cele mai importante mărfuri care au fost exportate din China au fost hârtia și praful de pușcă. În timp ce hârtia deținea potențialul de a schimba modul în care informațiile și cunoștințele erau răspândite, praful de pușcă va continua să revoluționeze războiul, schimbând în cele din urmă traiectoria istoriei lumii (în bine și în rău).

Totuși, nu erau toate vinuri fine și haine frumoase. Oamenii de știință au găsit dovezi că infecțiile parazitare, cum ar fi dorlotul hepatic chinezesc (Clonorchis sinensis), au fost, de asemenea, „comercializate” peste Drumul Mătăsii între oamenii din Eurasia.

Rutele comerciale ar fi putut chiar să fi jucat un rol în răspândirea ciumei în anii 1300, ajutând agentul patogen să călătorească din îndepărtata Asia Centrală către Europa, culminând cu moartea a 75 până la 200 de milioane de oameni.

De ce a fost atât de important Drumul Mătăsii?

Ideile, cultura și oamenii au trecut, de asemenea, înapoi și înainte pe Drumul Mătăsii. Pentru prima dată, oamenii din Eurasia au devenit expuși la o multitudine de idei și religii noi. Budismul s-a răspândit din India în China, în timp ce creștinismul și islamul au înflorit în toată Eurasia.

Unul dintre cei mai faimoși europeni care au călătorit pe Drumul Mătăsii a fost Marco Polo (1254-1324), un comerciant venețian care și-a documentat călătoriile prin Orientul Mijlociu, Asia Centrală și China. Deși nu a fost prima persoană din Europa care a vizitat această parte a lumii, scrierile sale sunt considerate una dintre cele mai timpurii cunoștințe europene asupra culturii din Asia de Est.

Drumul Mătăsii a continuat să prospere până în Evul Mediu, supraviețuind chiar unei scăderi în activitate în jurul morții negre și cuceririlor mongole din secolul al XIV-lea e.n.

Până în secolul al XV-lea d.Hr., Drumul Mătăsii și-a atins în cele din urmă sfârșitul. Imperiul Otoman câștiga putere și a reușit să blocheze coridorul dintre Europa și Asia, marcând în esență încheierea comerțului înfloritor de pe continent.

Între timp, imperiile Europei își intensificau eforturile prin Epoca Descoperirilor. Noile cunoștințe și tehnologii le-au permis europenilor să ajungă în India, China și nu numai, fără a fi nevoie de Drumul Mătăsii.

Zilele de glorie ale Drumului Mătăsii s-au încheiat, dar moștenirea sa a fost incontestabil profundă. Chiar și astăzi, ea continuă să inspire cultura și geopolitica. China lucrează în prezent la așa-numita Inițiativă Belt and Road, care urmărește să stabilească infrastructura care să permită comerțul mai ușor între China, restul Asiei, Europa și Africa. Având în vedere ambiția vastă a acestui proiect și potențialul său de a modela lumea, a fost numit „Noul Drum al Mătăsii”.